24 September 2013

~ Sembang Kosong ~


Kadang2...kita lebih byk nampak silap pasangan 
dr silap kita sendiri........

Satu yg aku belajar dr pengalaman....  
silap pasangan tu mungkin kecil je.. 
tp sebb emosi..kita besar2kannya....
  Perempuan sinonim dgn emosi kan...
Jom lah kita muhasabah diri sendiri selalu....

Kita takkan boleh mengubah org lain!
sebelum harap org lain berubah...
apa kata kita mulakan dgn diri sendiri terlebih dahulu.....

Berkongsi masalah dgn sahabat baik or ahli keluarga
mungkin boleh kurangkan tekanan..
tp lebih banyak kita bercerita ttg buruknya suami..
kita dpt rs lebih byk emosi negatif berlegar dlm diri kita..
Apatah lg kalau yg mendgr cerita...
Memberi kata2 semangat spt 
"Yelah..apalah suami kau tu....bla bla bla"
"Mmg tak patut suami kau buat camtu....bla bla bla "
"Kesiann kt kau kan...apalah naseb kau...bla bla bla"
Semua ni boleh pengaruhi emosi jadi lebih buruk..

Bukan tak boleh borkongsi masalah...
tp jgnlah terlalu byk dedahkan buruk suami...
buruk2 dia...mesti ada yg baik jugak..
Diri kita pun....sama juga kan....
Masa emosi tgh tinggi tu...tenangkan hati dulu..

Atau kita sebagai pihak yg mendgr...jgnlah mudah menghukum org.
Bila dia cerita buruk suami...kita pun kasi nasi tambah.
Bukanlah lebih baik kita tlg tenangkan dia..
Suh dia byk doa..byk zikir....mohon pd Allah..
Kasi kata2 semangat kat dia....kata2 positif...bukankah itu lebih baik?
Dari kita menjadi minyak yg menambah marak api tu...

Oklah tu je nk bebel...hanya pendapat seposen aku jek!


# Bukan tak mo dgr masalah org...tp kalau asek ulang cerita yg sama..dan memburukkaorg lain...rsnya menanah gak telinga nih..




7 ulasan:

  1. stuju pompuan mmg beremosi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. normal...cuma kenalah belajar mengawalnyaa...

      Padam
  2. kita pun kadang x larat nak melayan rungutan org pasal rumah tangga dia. sekali dua takpe lagi tapi klu dah berkali2 apa cer??? sebaiknya mengadu pada Allah...hati pun lbh tenang, petunjuk pun dpt insyaallah :-)

    BalasPadam
    Balasan
    1. haaaaaaaaa itulah yg den alami............sekali dua takpe leh dgr...kita pun paham dia nk mengadu....tp asek burukkan yg sanaa je..mcm diri sendiri takde salah...serba salah den dibueknyooo

      Padam
  3. betul tu sis..nak pulak orang perempuan ni cepat emosi pasal benda2 kecik..kalau boleh selesaikan secara baik..
    sedangkan lidah lagi tergigit kan.. :)

    BalasPadam